• Info@SaminRay.Com
  • 88866172 021
648

معرفی سامانه احراز هویت KYC

سامانه استاندارد مشتری خود "یا KYC" را بشناسید، برای محافظت از مؤسسات مالی در برابر تقلب، فساد، پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم طراحی شده است.

سامانه استاندارد مشتری خود "یا KYC" را بشناسید، برای محافظت از مؤسسات مالی در برابر تقلب، فساد، پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم طراحی شده است. از طرفی دیگر، با گسترده‌تر شدن فعالیت‌ها و خدمات غیرحضوری مؤسسات مالی و افزایش رفتارهای مجرمانه غیرقانونی الزام استفاده از این سرویس افزایش می‌یابد. به‌طورکلی اغلب سرویس‌های KYC از سه مرحله تشکیل می‌شوند: بررسی هویت مشتری، درک ماهیت و اهداف فعالیت‌های مشتریان در کنار واجد شرایط یا قانونی‌بودن درخواست مشتری و ارزیابی ریسک‌ پول‌شویی مرتبط با درخواست مشتریان.

مقررات مالی بین‌المللی که بر اساس استانداردهایی مانند "گروه ویژه اقدام مالی" یا FATF اجرا می‌شوند، بر پایه دستورالعمل‌هایی نظیر 5 و 4 AML صورت می‌گیرند. بخش اصلی این دستورالعمل‌ها سرویس KYC است. از طرفی دیگر با همه‌گیری ویروس کرونا و الزام ارائه خدمات غیرحضوری، اکثر مؤسسات مالی؛ مانند بانک‌ها و صرافی‌ها برای احراز هویت مشتریان خود از این سرویس استفاده می‌کنند.

در اصطلاح KYC را می‌توان به‌عنوان فرایند اجباری شناسایی و تأیید هویت مشتری هنگام افتتاح حساب تعریف کرد. به‌عبارت‌دیگر، مؤسسات مالی باید مطمئن شوند که مشتریان آنها واقعاً همان چیزی هستند که ادعا می‌کنند و درصورتی‌که مشتری حداقل الزامات KYC را برآورده نکند، ممکن است از افتتاح حساب او جلوگیری شود و یا ارتباط تجاری و مالی با وی متوقف گردد. به‌طورکلی مراحل KYC را می‌توان به‌صورت شکل زیر نشان داد.

مراحل فرایند KYC

با جزئیات بیشتر، فرایند KYC شامل تأیید کارت شناسایی، تأیید چهره، تأیید اسناد مانند صورت‌حساب‌های آب و برق به‌عنوان اثبات آدرس و تأیید بیومتریک است. می‌توان گفت فرایند KYC از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود: احراز هویت مبتنی بر استعلام‌های مختلف و تأیید بیومتریک. در بخش احراز هویت مبتنی بر استعلام‌ها، تأیید اسناد توسط منابع مستقل و قابل‌اعتماد مانند سازمان ثبت‌احوال و اداره پست انجام می‌شود. اما در بخش تأیید بیومتریک، احراز هویت را معادل پاسخ به سؤالات زیر می‌توان تعبیر کرد:

  1. کارت شناسایی بارگذاری شده معتبر است (جعلی نیست)؟
  2. شخص کاربر و صاحب‌کارت ملی شناسایی شده، یکسان هستند؟
  3. شخص هوشیار است؟
  4. ویدئوی غیرواقعی قرار داده شده است؟

 

 

وبلاگ

برچسب های مطالب