• Info@SaminRay.Com
  • 88866172 021
568

احراز هویت بیومتریک

به‌طورکلی احراز هویت بیومتریک، مرتبط با حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی و بینایی ماشین است. این نوع احراز هویت به‌عنوان جایگزین روش‌های سنتی از قبیل رمز عبور ارسال شده به تلفن همراه، آدرس ایمیل و... معرفی شدند.

به‌طورکلی احراز هویت بیومتریک، مرتبط با حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی و بینایی ماشین است. این نوع احراز هویت به‌عنوان جایگزین روش‌های سنتی از قبیل رمز عبور ارسال شده به تلفن همراه، آدرس ایمیل و... معرفی شدند تا ضعف‌های ذاتی این روش‌های احراز هویت را پوشش دهند. از جمله این ضعف‌ها می‌توان به سطح امنیتی پائین (امکان هک بالا)، سرعت کم و... اشاره کرد.

کلی‌ترین تعریف از احراز هویت بیومتریک عبارت است از: فرایند شناسایی یک فرد با ارزیابی یک یا چند ویژگی فیزیکی منحصربه‌فرد (مانند اثر انگشت، عنبیه یا شبکیه چشم، صدا و حالت صورت) است. این شکل از احراز هویت قابلیت استفاده گسترده‌ای را دارد. از طرفی دیگر این روش احراز هویت با مجهز بودن به ماژول liveness-detection قابلیت تضمین واقعی بودن افرادی که سند هویت و داده‌های بیومتریک خود را ارائه می‌دهند را هم دارد.

به‌طورکلی احراز هویت بیومتریک از دو بخش تشکیل شده است: تأییدیه بیومتریک و ماژول liveness-detection

با دسترسی به API سازمان ثبت‌احوال می‌توان تصویر پرسنلی شخص را دریافت کرد و با تصویر سلفی اخذ شده تطبیق داد. این فرایند در اصطلاح تأییدیه بیومتریک نامیده می‌شود. بخش liveness-detection از ماژول‌های مختلف از جمله: تشخیص چهره، تشخیص صدا، تشخیص عنبیه، depth face، بررسی اثر انگشت، اسکن شبکیه، اسکن DNA، بررسی چهره و تغییر حالت عضلات و deep fake تشکیل شده است.

با گسترش خدمات غیرحضوری مؤسسات مختلف، کاربردهای احراز هویت بیومتریک به طور چشم‌گیری افزایش یافت. از جمله این کاربردها می‌توان به احراز هویت در فرودگاه‌ها و سفارتخانه‌ها، افتتاح حساب غیرحضوری در بانک‌ها و صرافی‌ها و... اشاره کرد. در هر یک از این کاربردها سیستم احراز هویت بیومتریک متناسب با خود را می‌طلبد. در بعضی از این کاربردها مانند افتتاح حساب، هدف اصلی مقابله با سوءاستفاده‌ها و جملات هکری است. در این حالت ماژول liveness-detection سیستم احراز هویت بیومتریک مجهز به deep-fake، Awareness-detection و ... خواهد بود. از طرفی دیگر سیستم‌های بیومتریک مناسب در کاربردهای  مرتبط با سفارتخانه‌ها و فرودگاه‌ها که هدف آن‌ها شناسایی افراد تبهکار و مجرم است، دارای یک سیستم بیومتریک مجهز به ماژول‌های تشخیص چهره، بررسی تغییرات عضلات چهره، تشخیص صدا، اثر انگشت و... خواهند بود.

 

وبلاگ

برچسب های مطالب