• Info@SaminRay.Com
  • 88866172 021
679

بررسی مارکت حوزه‌ی هوش مصنوعی در فین تک

هوش مصنوعی در بازار فین‌تک در سال 2020 درآمدی معادل 7702.7 میلیون دلار داشت و انتظار می‌رود که در سال‌های 2020 تا 2030 حدود 19.8 درصد پیشرفت داشته باشد.

هوش مصنوعی در بازار فین‌تک در سال 2020 درآمدی معادل 7702.7 میلیون دلار داشت و انتظار می‌رود که در سال‌های 2020 تا 2030 حدود 19.8 درصد پیشرفت داشته باشد. یکی از عوامل کلیدی در این رشد، کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت‌های فین تک است. پذیرش فزاینده فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در سراسر مؤسسات مالی؛ افزایش نفوذ فناوری 5G؛ رشد سازگاری فین تک؛ و افزایش تقاضا برای خدمات ابری را می‌توان عوامل اثرگذار دیگر در این حوزه دانست.

پس از دوره‌ی قرنطینه کووید-19 در اواخر سال 2020، مشاهده شده است که مؤسسات مالی در حال اتخاذ راه حل‌های هوش مصنوعی برای دستیابی به حداکثر مشتریان بالقوه و ساده کردن فعالیت‌های عملیاتی خود با تمرکز بر بهینه‌سازی خدمات هستند. موج اولیه اپیدمی منجر به افزایش 10 تا 20 درصدی بانکداری آنلاین و سرویس‌های مبتنی بر تلفن همراه در سراسر اروپا شد. همچنین راهکارهای هوش مصنوعی به بانک‌ها در افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها و کشف فرصت‌های ناشناخته قبلی کمک می‌کند. بنابراین، با توجه به عوامل ذکر شده در بالا، بازار هوش مصنوعی در فین تک شاهد رونق بیشتر بوده است. در شکل زیر روند پیشرفت سرمایه‌گذاری حوزه‌ی فین تک در هوش مصنوعی نشان داده شده است.

 

نمایش میزان سرمایه گذاری حوزه فین­تک در هوش مصنوعی

1- استارت آپ‌های شناخته شده در حوزه فین تک

استارت‌آپ‌های فین تک نهادهای تجاری هستند که از فناوری مدرن برای ارائه خدمات مالی به کاربران خود استفاده می‌کنند. این خدمات شامل هر چیزی از انتقال پول گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های خودکار و بیمه می‌شود. در حدود یک دهه گذشته، فین ‌تک به یکی از بخش‌های صنعت مالی با سریع‌ترین رشد تبدیل شده است. برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که بازار فین تک تا سال 2026 به بیش از 37 میلیارد دلار افزایش یابد.

در ادامه مجموعه استارت‌آپ‌های شناخته شده در حوزه‌ی فین تک معرفی می‌شوند:

  • AiDA: پردازش مطالبات و تشخیص تقلب
  • Active.Ai: ایجاد چت بات‌های پیشرفته برای شرکت‌های خدمات مالی
  • IRIS: پلتفورم مدیریت سرمایه‌گذاری که با مایکروسافت، آی‌بی‌ام و انویدیا شراکت دارد.
  • Token Metrics: پلتفرم تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای بازار ارزهای دیجیتال
  • :Trulioo  ارائه دهنده‌ی سرویس KYC به فیس بوک Google و LinkedIn
  • لیموناد: یک شرکت بیمه مبتنی بر هوش مصنوعی

2-اپلیکیشن‌های شناخته شده در حوزه‌ی بانکی و بیمه

از ابتدای سال 2015 شرکت‌های مختلف محصولات دیجیتال مانند Apple، LG، Samsung و Google به سفارش شرکت‌های فین تک، اپلیکیشن‌های پرداخت پیشنهاد داده­اند. در ادامه به بررسی نمونه‌هایی از اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین خواهیم پرداخت.

ApplePay: این اپلیکیشن‌ مانند اپلیکیشن‌های دیگر یک ارتباط امن را با استفاده از پروتکل ارتباطات میدان نزدیک یا NFC و تعریف یک عنصر بعنوان دستگاه امن جاسازی شده یا ESE برای ذخیره ایمن داده‌های پرداخت، با سیستم‌های فروش برقرار می‌کند. از طرفی دیگر، برای انجام احراز هویت بیومتریک نیز به عملگرهای رمزنگاری و شناسه لمسی و Face ID اپل متصل می‌شود. این اپلیکیشن همچنین می‌تواند برای پرداخت هزینه برخی از شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی نیز استفاده شود.

SamsungPay: این برنامه هم مانند Applepay از پروتکل ارتباطی NFC استفاده می‌کند و از طرفی دیگر مجهز به انتقال امن مغناطیس یا MST است که مبتنی بر این سرویس قابلیت خرید از کارتخوان‌ها امکان پذیر خواهد شد. MST سیگنال مغناطیسی را از دستگاه به کارتخوان پایانه پرداخت ارسال می‌کند.

GooglePay یا androidpay: در این برنامه هم کاربران می‌توانند از طریق یک پین، رمز عبور یا بیومتریک مانند اسکن چهره سه بعدی یا تشخیص اثر انگشت احراز هویت شوند. این سرویس تاکنون در 46 کشور پشتیبانی شده است. این سرویس متکی بر google wallet app است.

MyBucks: ای شرکت آفریقایی واگذاری وام‌های خرد و بیمه را به مشتریان در 12 کشور از جمله زامبیا، مالاوی و اوگاندا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی Jessie بررسی می‌کند. این سامانه با جمع آوری داده‌ها از تلفن همراه وام گیرنده احتمالی صلاحیت وی را تشخیص می‌دهد. این سامانه با امتیاز دهی به هر شخص میزان سود وامی که به شخص تعلق می‌گیرد را نیز پیشنهاد می‌دهد.

ZestFinance: این شرکت پلتفرمی به نام ZAML را ایجاد کرد که یک سیستم پذیره نویسی مبتنی بر هوش مصنوعی است و به کسب و کارها در ارزیابی اطلاعات اعتباری وام گیرندگان کمک می‌کند.

Kreditech: شرکت که بعنوان یک شرکت آلمانی با حدود 519.3 میلیون سرمایه شناخته می‌شود، یک محصول مبتنی بر الگوریتم‌های خودآموز هوش مصنوعی ارائه داد که داده‌های بزرگ را تجزیه و تحلیل می‌کند. این الگوریتم امتیاز اعتباری یک فرد را با استفاده از حداکثر 20000 نقطه داده در چند ثانیه محاسبه می‌کند. شرکت Kreditech از اطلاعات مبتنی بر مکان (GPS)، اطلاعات شبکه‌های اجتماعی (بررسی پست‌هایی که لایک می‌کند، وضعیت دوستان، مکان‌هایی که در رفت و آمد است و بررسی پست‌هایی که قرار می‌دهد)، داده‌های سخت افزاری (سیستم عامل، مرورگر و غیره)، رفتارهای او در خرید آنلاین و رفتار کلی او در اینترنت به منظور تعیین رتبه او در اعتبار وام استفاده می‌کند.

Enova: شرکت دیگری که در این حوزه فعالیت می‌کند، شرکت Enova است که پلتفرم Colossus را ایجاد کرد. این پلتفورم که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ارائه یک تجزیه و تحلیل پیشرفته به مصرف‌کنندگان، شرکت‌ها و بانک‌ها استفاده می‌کند، میزان اعتباری که به مشتری می‌توان اختصاص داد را تخمین می‌زند. این فناوری از صدها نقطه داده استفاده می‌کند و وضعیت هر کاربر را بصورت شفاف در اختیار او و بانک قرار می‌دهد.

Kasisto: از برجسته‌ترین شرکت‌هایی که در حوزه مالی فعالیت کرده، شرکت Kasisto خالق پلتفورم KAI را می‌توان نام برد. KAI بعنوان یک پلتفرم هوش مصنوعی محاوره‌ای است که در صنعت مالی برای بهبود تجربیات مشتری استفاده می‌شود. KAI به بانک‌ها در کاهش حجم تماس با مرکز، ارائه پیشنهادات و راه حل‌های متنوع به مشتریان کمک می‌کند. علاوه بر این، ربات‌های گفتگوی این پلتفورم که مبتنی بر هوش مصنوعی است، مشاوره در تصمیمات مالی هم به مشتریان ارائه می‌دهند.

Forwardlane: پلتفورم دیگری که در این حوزه از فین تک قابل معرفی هستند، پلتفورم Forwardlane است که یک سیستم تجزیه و تحلیل‌گر مالی مبتنی بر هوش مصنوعی است که مشاوره در مورد روابط مشتری متناسب با رفتارهای او ارائه می‌دهد. این پلتفورم شامل الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) است و عمدتاً کارگزاران و شرکت‌های مدیریت دارایی از آن استفاده می‌کنند. در سال 2022 شرکت Forwardlane با شرکت‌های Salesforce، Thomson Reuters و Microsoft Dynamics یک مجموعه مشترک تشکیل داده است.

Erica: معروف‌ترین اپلیکیشن استعلام حساب، Erica است که بعنوان مهم‌ترین اپلیکیشن بانکی در آمریکا شناخته می‌شود. این اپلیکیشن که بعنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های چت بات شناخته می‌شود، با دسترسی به موجودی و تراکنش‌های کاربر، جستجو و نمای کلی تراکنش‌ها، یادآوری صورت‌حساب و اعلان‌هایی در مورد هزینه‌های تکراری ارائه می‌دهد و به کاربران نکاتی را در مورد سلامت مالی آنها تذکر می‌دهد.

استارت‌آپ SparkCognition: یک استارت‌آپ شناخته شده در امریکا برای کاربردهای مربوط به فضای سایبری است. سرمایه این استارت‌آپ در سال 2022 حدود 286.6 میلیون دلار تخمین زده شده است. محصول اصلی این شرکت یک پلتفورم مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است که برای افزایش امنیت تراکنش‌ها و سیستم پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلتفورم‌های SparkCognition و DeepArmor تولید شده توسط این شرکت، برای شناسایی و جلوگیری از نفوذ بدافزارها با دقت و کارایی بالایی استفاده می‌شوند. این پلتفورم‌ها مبتنی بر یادگیری ماشین پیشرفته و هوش مصنوعی هستند.

از جمله شرکت‌های دیگری که در این حوزه فعالیت دارند عبارند از: شرکت Cognito و RegTechs هستند. شرکت Cognito یک ابزار به‌نام Vectra پیشنهاد داد که شناسایی تهدیدات سایبری را مبتنی بر هوش مصنوعی صورت می‌دهد. نرم افزار Vectra بصورت خودکار و با سرعت بالا تهدیدات را تشخیص می‌دهد و مهاجمان پنهان را شناسایی می‌کند. شرکت RegTechs سرویسی به بانک‌ها ارائه می‌دهد که از طریق آن فرآیند نظارت بر تراکنش‌های مشکوک برای تشخیص کلاهبرداری مالی با استفاده از هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. این شرکت ادعا می‌کنند30 درصد تراکنش‌های تقلبی را با دقت تقریباً90 درصد شناسایی می‌کند.

AI in Fintech Market | Global Revenue Forecast, 2030 (psmarketresearch.com)

https://www.siegemedia.com/strategy/fintech-statistics

https://www.insiderintelligence.com/insights/fintech-companies-startups/

Apple Pay - Apple

https://www.samsung.com/global/galaxy/samsung-pay/

https://pay.google.com/about/

https://firstbridge.io/blog/artificial-intelligence/fintech-ai  

 Meet Erica, your virtual financial assistant in the Bank of America Mobile Banking app

 

وبلاگ

برچسب های مطالب