• Info@SaminRay.Com
  • 88866172 021
563

چالش‌های هوش مصنوعی

می‌توان گفت که این فناوری پتانسیل بالایی در حل مسائل و ایجاد روش‌های جدید دارد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر این فناوری با چالش‌های متعددی روبرو است.

چالش‌های هوش مصنوعی:

در مطالب قبلی سعی شد تا به‌صورت مختصر مقدمات و کاربردهای فناوری هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد. باتوجه‌ به موارد مطرح شده می‌توان گفت که این فناوری پتانسیل بالایی در حل مسائل و ایجاد روش‌های جدید دارد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر این فناوری با چالش‌های متعددی روبرو است. شناخت این چالش‌ها به درک محدودیت‌های این فناوری کمک می‌کند.

                           

در ادامه برخی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه‌ی هوش مصنوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد [1].

  • در دسترس و قابل اعتماد بودن دیتاست (مجموعه‌ داده) را می‌توان اساسی‌ترین چالش و نیاز در حوزه‌ی هوش مصنوعی دانست. زیرا میزان دقت مدل به‌دست آمده وابستگی مستقیم با داده‌های آموزش دارد. به‌همین دلیل کمبود یا نبود داده مناسب در برخی حوزه‌ها از جمله محدودیت‌هایی است که به هنگام توسعه محصولات هوش مصنوعی مشکل‌ آفرین خواهد شد.
  • در تخمین مدل هوش مصنوعی، دسترسی به یک سیستم با قدرت محاسباتی بالا ضروری است. زیرا برای توسعه یک سیستم هوش مصنوعی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق، حجم زیادی از داده‌ها باید مورد پردازش قرار گیرند. تامین زیرساخت‌های محاسباتی مانند سوپر رایانه‌ها با حجم بالایی از تجهیزات محاسباتی مانند CPU، GPU و TPU از منظر تأمین بودجه می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد.
  • از آنجا که هوش مصنوعی یک فناوری نوظهور است، تعداد کمی از افراد دارای مهارت و توانایی لازم برای توسعه این نوع الگوریتم‌ها هستند. به‌همین دلیل محدودیت نیروی انسانی را می‌توان چالش دیگر این حوزه دانست.
  • یکی از جدیدترین چالش‌های هوش مصنوعی رعایت مسائل حقوقی است که در حین توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌بایست مورد توجه قرار گیرند. زمانی که الگوریتم‌های هوش مصنوعی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کنند، ممکن است برخی مسائل حقوقی نظیر حریم خصوصی افراد و شرکت‌ها نقض گردند. اطلاعاتی که توسط الگوریتم‌ها جمع‌آوری می‌شوند ممکن است به‌تنهایی ارزش زیادی نداشته باشند اما از کنار هم قرار گرفتن مجموعه اطلاعات و پردازش آن‌ها توسط هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات بسیار حساس و ارزشمندی تولید گردد.

مراجع:

[1] N. Haefner, J. Wincent, V. Parida, and O. Gassmann, “Artificial intelligence and innovation management: A review, framework, and research agenda✰,” Technol. Forecast. Soc. Change, vol. 162, p. 120392, 2020.

 

 

وبلاگ

برچسب های مطالب