• Info@SaminRay.Com
  • 88866172 021
652

بازار هوش مصنوعی

غول‌های فناوری نظیر آمازون، گوگل، اپل، فیس‌بوک و مایکروسافت به طور قابل ‌ملاحظه‌ای در حال سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های تحقیق و توسعه هوش مصنوعی هستند. بازار هوش مصنوعی از منظر کاربرد نهایی به بخش‌های مختلفی از جمله: سلامت، کارخانه‌ها، خودرو، کشاورزی، خورده فروشی، امنیت، منابع انسانی، بازاریابی، خدمات مالی و حمل و نقل و لجستیک تقسیم می‌شود.

بازار هوش مصنوعی:

غول‌های فناوری نظیر آمازون، گوگل، اپل، فیس‌بوک و مایکروسافت به طور قابل ‌ملاحظه‌ای در حال سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های تحقیق و توسعه هوش مصنوعی هستند. ارزش کلی بازار هوش مصنوعی در سال 2020 در حدود 62.35 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است و به ‌صورت خوش‌بینانه پیش‌بینی می‌شود که این بازار نرخ رشد مرکب سالیانه (CAGR) 40.2 درصد را از سال 2021 تا 2028 تجربه کند و در سال 2028 ارزش آن به 997.7 میلیارد دلار آمریکا برسد [1]. بازار هوش مصنوعی را می‌توان به شش بخش‌ مختلف (بر اساس نوع، محصولات قابل ‌ارائه، فناوری، سیستم، منطقه و کاربرد نهایی) تقسیم کرد. این تقسیم‌بندی در شکل زیر نشان داده شده است.

                                          

در خصوص انواع هوش مصنوعی یک دسته‌بندی بسیار کلی وجود دارد که هوش مصنوعی را به دودسته هوش مصنوعی محدود (Narrow AI) و هوش مصنوعی جامع (General AI) تقسیم‌بندی می‌کند. در حال حاضر سیستم‌های هوش مصنوعی جامع تنها در فیلم‌های علمی تخیلی وجود دارند و سیستم‌های هوش مصنوعی فعلی همگی در دسته هوش مصنوعی محدود تقسیم‌بندی می‌شوند [2]. علاوه بر دسته‌بندی‌های فوق اخیراً دسته‌بندی جدید دیگری با عنوان هوش مصنوعی فوق‌العاده (Super AI) مطرح شده است. سیستم هوش مصنوعی فوق‌العاده سیستم هوش مصنوعی است که توانایی‌های به‌مراتب بیشتر از هوش انسانی از خود بروز می‌دهد و می‌تواند سطحی از هوشمندی را ارائه دهد که پیش از آن نظیر آن مشاهده نشده باشد [3].

بازار هوش مصنوعی بر اساس محصولات قابل ‌ارائه به بخش‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

  • سخت‌افزار: این بخش به زیرمجموعه‌های پردازنده، حافظه و شبکه تقسیم‌بندی می‌شود.
  • نرم‌افزار: این بخش شامل API و زیرساخت می‌شود.
  • خدمات: این بخش به زیرمجموعه‌های گسترش و یکپارچه‌سازی، نگهداری و پشتیبانی تقسیم‌بندی می‌شود.

در شکل زیر پیش بینی رشد بازار هوش مصنوعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را تا سال 2028 بر اساس تقسیم بندی محصول نشان می­دهد. مطابق شکل بر اساس پیش بینی­ها بیشترین رشد بازار متعلق به خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود، رتبه دوم به محصولات نرم افزاری تعلق دارد و کمترین حجم بازار به محصولات سخت افزاری اختصاص خواهد داشت.

                   

بازار هوش مصنوعی بر اساس فناوری‌های مختلف به زیرمجموعه‌های زیر قابل تقسیم‌بندی است.

  • یادگیری ماشین یا MI، فرایند تولید مدل‌های تحلیلی را خودکار می‌کند. این فن آوری برای این منظور از ابزارهای متعدد (شبکه عصبی، آمار و احتمال) برای یافتن اطلاعات نهفته در داده‌های ورودی، بدون نیاز به برنامه‌ریزی دقیق استفاده می‌کند [4].
  • پردازش زبان طبیعی یا NLP برای توانمندسازی کامپیوترها در زمینه آنالیز، درک و تولید زبان انسانی، نظیر صحبت‌کردن استفاده می‌شود. سطح بعدی این فناوری، تعامل زبان طبیعی است که در این مرحله انسان قادر خواهد بود برای اجرای وظایف از طریق صحبت روزانه و محاوره‌ای با کامپیوترها ارتباط برقرار کند [5].
  • بینایی ماشین یا CV که متکی بر شناسایی الگو و یادگیری عمیق است، برای تشخیص محتویات تصویر یا ویدئو مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که ماشین‌ها بتوانند تصاویر را پردازش، تحلیل و درک کنند آنگاه می‌توانند تصاویر و ویدئوها را به‌صورت بلادرنگ دریافت و محیط اطراف خود را تفسیر کنند [6].
  • محاسبات با آگاهی از زمینه (Context-Aware Computing) که اساساً یک نوع عملیات کامپیوتری است که برای پیش‌بینی استفاده می‌شود یا به ‌عبارت‌ دیگر بنا بر محتوای فعالیت کاربر در یک حالت شخصی‌سازی ‌شده، فعال می‌شود. فعال ‌شدن این حالت می‌تواند بر اساس نوع استفاده کاربر از یک وسیله و یا شرایط محیط فیزیکی که آن دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، باشد. به‌ عنوان ‌مثال تغییر نور پس‌زمینه تلفن همراه متناسب با نور محیط، نمونه‌ای از چنین سیستمی است [7].

بازار هوش مصنوعی از منظر سیستمی به زیرمجموعه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

  • سیستم‌های باهوش (Intelligence System) شامل هر نوع زیرسیستمی که می‌تواند دلایل متعدد را جمع‌آوری، پردازش و تفسیر کند، خواهد شد. در نهایت این سیستم‌ها مبتنی بر دلایل دریافت شده یک تصمیم‌‌گیری نهایی را هم صورت می‌دهند [8]
  • سیستم پشتیبان تصمیم (Decision Support Processing) که یک برنامه کامپیوتری است که داده خام، مدارک، اصول علوم اجتماعی، علوم کاربردی، ریاضیات، علوم مدیریتی و خصوصیات فرد تصمیم ‌گیرنده را به‌ منظور شناخت مسئله و تعیین راه‌حل مناسب برای تسهیل فرایند یافتن بهترین تصمیم تحلیل، ترکیب و تفسیر می‌کند [9].
  • سیستم‌های هیبریدی دارای زیرمجموعه‌های مختلفی نظیر شبکه‌های عصبی، روش‌های آماری سیستم‌های خبره و غیره هستند [10].
  • سیستم‌های فازی مبتنی بر یک روش استدلالی هستند که می‌توانند؛ مانند انسان استدلال کنند و سپس تصمیم بگیرند [11].

بازار هوش مصنوعی از نظر منطقه جغرافیایی به مناطق آمریکای شمالی، آسیا – اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا تقسیم‌بندی می‌شود.

بازار هوش مصنوعی از منظر کاربرد نهایی به بخش‌های مختلفی از جمله: سلامت، کارخانه‌ها، خودرو، کشاورزی، خورده فروشی، امنیت، منابع انسانی، بازاریابی، خدمات مالی و حمل و نقل و لجستیک تقسیم می‌شود.

در شکل زیر میزان مشارکت حوزه‌های مختلف کاربردی در تشکیل بازار هوش مصنوعی در سال 2022 را نمایش می‌دهد [12].

                                      

مراجع:

[1] Artificial Intelligence Market Size, Share, Growth, Trends 2021-2026 (imarcgroup.com)

[2] Narrow AI and General AI: What is the Difference Between Them (knowledgenile.com)

[3] Distinguishing between Narrow AI, General AI and Super AI | by Tannya D. Jajal | Mapping Out 2050

[4] What is Context-Aware Computing? - Definition from Techopedia

[5] Intelligence system - definition of intelligence system by The Free Dictionary

[6] AI for Computer Vision Applications | NetApp

[7] Definition of Context-aware Computing - Gartner Information Technology Glossary

[8] Intelligence system - definition of intelligence system by The Free Dictionary

[9] Decision Support Systems – Introduction, Categorization (managementstudyguide.com)

[10] Hybrid intelligent system - Wikipedia

[11] What is Fuzzy Logic Systems in AI - Architecture, Application - DataFlair (data-flair.training)

[12] Artificial Intelligence Market Size, Share, Growth, Trends 2021-2026 (imarcgroup.com)

 

 

                    

 

وبلاگ

برچسب های مطالب