• Info@SaminRay.Com
  • 88866172 021
449

حافظه سیستم های فایلی توزیع شده و غیر متمرکز

سیستم فایلی بین سیاره ای(InterPlanetary File System) توسعه داده شده توسط تیم Protocol Labs، یک پروتکل و شبکه اشتراک فایل به صورت نظیر-به-نظیر برای ذخیره و به اشتراک گذاری داده ها در یک فایل سیستم توزیع شده است.

حافظه سیستم­های فایلی توزیع شده و غیر متمرکز

1.IPFS

سیستم فایلی بین سیاره ­ای(InterPlanetary File System) توسعه داده شده توسط تیم Protocol Labs، یک پروتکل و شبکه اشتراک فایل به صورت نظیر-به-نظیر برای ذخیره و به اشتراک گذاری داده ­ها در یک فایل سیستم توزیع شده است. اعضا اصلی تشکیل دهنده این شبکه، سیستم­‌های متصل به شبکه هستند (Nodeها) که مجموعه­ این سیستم ­ها، شبکه را تشکیل می‌دهند.

هر فایل ارسال شده به این شبکه، در یک نود ذخیره شده و به آن یک Hash نسبت داده می‌­شود. بازیابی فایل مورد نظر توسط این Hash انجام پذیر است. این مکانیزم، تضمین می­ کند که فایل ­های دریافتی، همان فایل ­های ارسالی می­ باشند و دستکاری نشده ­اند.

توزیع شده بودن و غیر متمرکز بودن این فایل سیستم به معنای بلاکچین بودن آن نیست. در همین راستا، فایل ­­های ارسالی در عین ذخیره شدن در یک نود، ولی همیشه در دسترس نخواهند بود. ممکن است نودی که فایل مورد نظر در آن ذخیره شده است درحال حاضر آفلاین باشد. برای رفع این مشکل، دوراه وجود دارد: بالا آوردن یک نود و به اصطلاح Pin کردن فایل ­های خود در آن نود یا پرداخت هزینه به یک نود دیگر تا فایل ­های خود را درآن Pin کند، که هیچ یک از این دو روش مناسب نیستند و در نوع خود شامل هزینه­ هایی می‌­شوند.

 

2.Filecoin

فایل­ کوین(ꞙ) یک سیستم پرداخت دیجیتال و رمزارزی است که برای ذخیره ­سازی داده­‌ها و فایل ­ها و بازیابی آن­ها مورد استفاده قرار می­ گیرد. این سیستم محصول دیگری از تیم Protocol Labs می‌­باشد و ویژگی ­های زیادی از آن همانند سرویس IPFS است.

این سیستم، خود یک شبکه بلاکچین است. رمزارز مختص این شبکه با سه حرف FIL شناخته می‌­شود.

داده­ گان و فایل­‌های ذخیره شده بر روی این سسیستم، بر خلاف IPFS، همیشه در دسترس هستند و در هر زمان قابل بازیابی می­ باشند. در عوض به ازای ارسال و ذخیره­ سازی هر فایل، میایست مبلغی با رمزارز FIL پرداخت شود، که این نیز به صرفه نمی­ باشد و در مقیاس بزرگ می‌­تواند هزینه را غیر معقول کند. همچنین برای توسعه ­دهندگان، API یا Interfaceئی مناسب را دارا نمی‌­باشد.

 

3.web 3 Storage

سرویسی دیگر از تیم Protocol Labs که از ترکیب دو سرویس معرفی شده قبلی تشکیل شده است. به طور خلاصه، web 3 Storage سرویس توزیع شده و غیرمتمرکز می‌­باشد که اشتراک رایگان آن تا حجم 5 گیگا بایت حافظه را در اختیار کاربر/توسعه­دهنده قرار می‌­دهد.

 

وبلاگ

برچسب های مطالب